EKSTERNE PARTNERE OG PROJEKTER
SISTERS ACADEMY
Æstetisk Læring deltog i å2015 i et meget spændende projekt sammen med den danske performancekunstgruppe Sisters Hope, der arbejder i krydsfeltet mellem:
- performancekunst
- forskning
- uddannelsesudvikling
- poetisk aktivisme
Sisters Hope står bag Sisters Academy som er et større Nordisk kunstbaseret uddannelsesprojekt. De har allerede vakt stor opmærksomhed og skabt dialog om uddannelsessystemet i Danmark, da ’søstrene’ i foråret 2014 overtog ledelsen af den danske HF & VUC-skole FLOW i Odense.
Samarbejdet mellem Inkonst og Sisters Hope inddrager performancekunstnere, lærere, ’poetiske aktivister’ og forskere samt andre, der evner at se skolen fra utraditionelle vinkler og det er i denne forbindelse at vi i Æstetisk Læring kommer ind i billedet.
“Vi omdanner i fire uger alle dele af Inkonst, herunder fx husets kontor, til en internatskole med 30 senge. Du køber en billet som til ethvert andet værk eller forestilling, når du ankommer, og bliver på den måde elev på skolen. Med billetten får du seng tildelt og adgang til undervisningen på skolen. Ved hjælp af internatskolen ønsker vi at undersøge, hvordan skolen ville se ud i et samfund, der havde den sanselige dimension i centrum. Du kan kalde det en vision og kropslig afprøvning af en potentiel fremtidsmodel”
siger Gry Worre Hallberg, performer og kunstnerisk leder af Sisters Hope.
DRAMABOREALE 2015
Vi deltag i Dramaborealen 2015
Se PROGRAM HER
Dette års motto var:
Explore – Express – Exchange
I arbejdet med teater og drama udforsker, udtrykker og udveksler deltagerne noget (erfaringer, oplevelser, refleksioner, viden, visioner, etc.). Grundlaget for teater-processer er teater som kunstart. Vi antager at teaterprocesser og -udtryk finder sted i legende, kreative, undrende virksomhed og i et eksperimenterende miljø. Vi antager at teaterprocesser er improviserende, innovative and demokratiske.
Formålet med konferencen er at:
- Synliggøre og dokumentere de kvaliteter og potentialer i teater-processer og -udtryk, med hensyn til dannelse, læring og kompetencer
- Fremlægge og diskutere de fremtidige muligheder for at arbejde med teater-processer og -udtryk i spændingsfeltet mellem kunst, kultur, uddannelse, erhvervsliv etc.
- Promovere træning af professionelle og inspirere beslutningstagere og andre deltagere der kan bidrage til sådanne processer
- Målgrupper: folk i de nordiske lande med professionel interesse i teaterprocesser og -udtryk: forskere, undervisere, facilitatorer; folk der beskæftiger sig med uddannelse og kultur-institutioner, lærere og pædagoger i skoler, dagtilbud og andre pædagogiske tiltag for børn, unge og voksne