DRAMA i UNDERVISNINGEN – hvad skal det gøre godt for?

[VIDEO] Eksempel på anvendelse af drama i undervisningen

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag Gratis videokursus HER hvor jeg fortæller dig om, hvordan du kan anvende Forumteater som didaktisk redskab.

Næste kursus i Forumteater ser du her:

Klik på billedet

33901928_1985824208155273_2262258243734601728_o

 

 

 

 

 

 

 

Hvad sker der når det faglige stof i et fag bliver kropsliggjort? Og hvorfor er mange elever og studerende så vilde med det, når først de er kommet igang?

Når forskere undersøger elevers arbejdsproces med drama og teater, finder de frem til at mange elever oplever processen, som noget der kan fremkalde en grundliggende følelsesmæssig opdagelse af, at en allerede eksisterende kerne i selvet pludselig er blevet berørt og bragt til live for første gang!

De affektive elementer i sådan en oplevelse kan være så kraftfulde, at følelserne drukner ordene, og der opstår ofte et behov for at ville gentage eller fortsætte oplevelsen.

Det kan altså se ud til, at dramaprocessen kan forekommer som en bemærkelsesværdig oplevelse; en begivenhed der stikker ud fra andre begivenheder, og som sådan opleves som betydningsfuld, og som oven i købet kan have en overordentlig positivt effekt på deltagerne.

Foredraget sætter fokus på, hvordan drama kan anvendes som æstetisk læreproces i undervisning og på den måde fremme fagligheden.

Ring og hør nærmere om pris og varighed.

Billeder fra et undervisningsforløb med elever fra PAU i Herning, hvor underviseren brugte Forumspil til undervisning i teorien omkring Konflikthåndtering.

Teorien læses og omsættes til praksis. Teorien sættes i spil og eleverne forholder sig til mere teori undervejs.